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PREMIERE PI morphosen  
09. bis 12.12.2010 eine Produktion von Jo Fabian Department
 
PERFORMANCE 20.00 Uhr im EDEN*****  
  beteiligte Künstler: Jo Fabian  

PI morphosen

PI morphosen

Premiere: 2. Dezember 20.00 Uhr
Weitere Vorstellungen: 3./4./9./10./11./12. Dezember 2010

Mit „PI morphosen“, einer Komposition mit 18 Tänzerinnen und 3 Musikern, setzt Jo Fabian in der freien Tanzszene ein Zeichen gegen die Tendenz zum Duo/Solo aufgrund zunehmend knapper werdender Mittel. Für dieses einmalige Event öffnet das Dock 11 erstmals das EDEN***** für eine große Bühnenproduktion.

„Kreiert in einer von Pi strukturierten Inszenierung, ermöglicht diese es Jo Fabian, die zukünftige Mensch-Maschine-Einheit, die sowohl in der Lage sein wird, Emotionen als auch Daten zu verwerten, in kybernetische Systeme umzuwandeln. Durch die Überlagerung mit Feedbacks der Tänzer, entsteht ein sich selbst generierender Automat. Aus Mathematik entsteht Leben. Pi, seit der Antike ein Faszinosum, ist eine reelle wie auch transzendente Zahl, ein Näherungswert, der überall vorkommende Kreisformen berechenbar macht, aber dennoch mathematisch nie ganz exakt ist, da sich die Näherung ins Unendliche bewegt. Verlinkt mit Tanz, Raum, Musik und Licht, werden Strukturen sichtbar: Synchronität und Individualität, Tradition und Moderne, Berechnung und Emotion, Kybernetik und Evolution, Automatismus und Entscheidung, Verstand und Intuition, Sicht- und Unsichtbarkeit, Geheimnis und Offenbarung.

Das Material Wirklichkeit verwandelt sich unter Eurer Beobachtung in eine Energieform der <<plastischen Zeit>>. Eine Landschaft der Momente, die sich in schier unendlichen Einheiten dem Tod nähern. Poesie und Stofflichkeit entspringen nicht länger dem inszenatorischen Hirn, sondern der Umwandlung von Beobachtungsergebnissen des Zuschauers in Sehnsucht.“ (Jo Fabian)

Regie, Bühne, Kostüme, Katagraphie, Video, Programmierung: Jo Fabian
Katagraphische Assistenz: Annegret Thiemann
Klavier: Nadezda Tseluykina
Schlagwerk, Electronics, Programming: Lars Neugebauer
Schlagwerk: Maria Schneider

Tänzerinnen: Sara Canini, Alessandra Defazio, Viviana Defazio, Ini Dill, Unita Gay Galiluyo, Fatima Gomes, Sahra Huby, Raisa Kröger, Lena Soon Hee Meierkord, Magali Moreau, Anne O. Poncet Staab, Kerstin Rünzel, Yuko Sato, Katja Scholz, Eva Sophia Sutter, Valentina Tonelli / Sonja Elstermann, Annegret Thiemann

Lichtdesign: Jan Langebartels
Technische Leitung: Chris Hinze
Sounddesign: Lars Neugebauer
Assistenz Produktion: Susanne Ogan
2. Assistenz: Petra Farhan
Assistenz Ausstattung: Tania de Silva
Produktionsleitung: Anna Bergel
Presse- und Öffentlichkeitsarbeit: Silke Wiethe
Graphik/ Layout: Ralph Knebel
Foto/ Bild: DEPartMENT

Eine Produktion von Jo Fabian Department in Koproduktion mit dem Künstlerhaus Mousonturm Frankfurt/M und in Kooperation mit dem EDEN*****/DOCK 11. Realisiert aus Mitteln des Hauptstadtkulturfonds und des Bezirksamtes Pankow von Berlin. Mit freundlicher Unterstützung von VWA-FahrWind.

Danke an Gerüstbau Tisch, Deutsches Theater und DOCK 11 EDEN******.

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 In the last few years, Jo Fabian has produced small group pieces. Now, in „PI morphosen“, he is presenting a composition with 18 dancers and 3 musicians. His choice of such an unusually large cast is a statement against the tendency to perform duos and solos as a result of increasingly meager financing in the independent dance scene. He is being supported for this move in the realm of cultural politics by the Hauptstadtkulturfonds and Pankow’s cultural administration. “PI morphosen”, a unique “event”, will only be shown in Berlin in this form; to make this possible, DOCK 11 will be opening the EDEN***** studios for a big stage production for the first time.

“Because it is created in a piece structured by pi, it enables Jo Fabian to transform the future human/machine unit – which will be capable of simultaneously utilizing emotions and data – within cybernetic systems. The foundation is a grid that transforms the mathematic constant’s endless array of digits after the decimal point into movement. Interwoven with dancers’ feedback, a self-generating automaton is generated. The director and the performers fill the mathematic matrix with creativity in an opposition to an artificial intelligence that excludes human beings – they are thus faster and more touching than any machine.

Future theater models are no longer made up of contradictions that serve to artificially create drama and entertainment. Instead, they are made up of energy that is in a state of constant transformation. Life is created from mathematics. “PI morphosen” is a solo in 16 forms that constantly breaks out of the masses, out of the rough material, freeing itself and stepping out to become visible. It is designed as a research project that seeks to make the matrix’s pattern visible while seeking out its “contradictions”: pi, a fascination since antiquity, is a real and transcendental number, a value of proximity that makes all circular forms calculable, but remains – mathematically speaking – not quite exact, since the approximation converges into infinity. Linked to dance, space, music and light, structures become perceivable: synchronicity and individuality, community and the individual, tradition and modernity, calculation and emotion, cybernetics and evolution, automation and decisions, understanding and intuition, visibility and invisibility, secrets and epiphanies.

Whatever you may see, it does not stem from my brain, but yours. The material of reality transforms itself under your observation into an energy form called “plastic time”. It is a landscape of moments that approach death in a sheer endless number of units. Observation influences what is seen. Poetry and materiality no longer arise from a mind that stages them, but rather from the transformation of the audience’s observational findings into desire. The audience is invited to think of utopia.” (Jo Fabian)

Director, stage designer, costume designer, catagraphy, video, programming: Jo Fabian, Catagraphic assistant: Annegret Thiemann, Piano: Nadezda Tseluykina, Percussion, electronics, programming: Lars Neugebauer, Percussion: Maria Schneider, Dancers: Sara Canini, Alessandra Defazio, Viviana Defazio, Ini Dill, Unita Gay Galiluyo, Fatima Gomes, Sahra Huby, Raisa Kröger, Lena Soon Hee Meierkord, Magali Moreau, Anne O. Poncet Staab, Kerstin Rünzel, Yuko Sato, Katja Scholz, Eva Sophia Sutter, Valentina Tonelli / Sonja Elstermann, Annegret Thiemann, Lighting design: Jan Langebartels, Technical director: Chris Hinze, Sound design: Lars Neugebauer, Production manager: Anna Bergel, Assistant direction and production: Susanne Ogan, Assistant stage design and costume: Tania de Silva, 2. Assistant direction: Petra Farhan, Public relations: Silke Wiethe, Graphics/ layout: Ralph Knebel, Picture: DEPartMENT

 

A production by Jo Fabian Department in co-production with the Künstlerhaus Mousonturm Frankfurt/M. and in cooperation with EDEN*****/DOCK 11. Realized with support by the Hauptstadtkulturfonds and the Pankow District Administration of Berlin. With kind support by VWA-FahrWind. Thanks to: Gerüstbau Tisch, Deutsches Theater und DOCK 11 EDEN*****.

 

 

 



 

 

VERANSTALTUNGEN


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