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GASTSPIEL ABANDON HUMAN  
03. bis 04.03.2018 eine Performance von und mit Katie Duck, Sharon Smith und Emese Csornai
 
PERFORMANCE 19.00 Uhr im DOCK 11  

ABANDON HUMAN

ABANDON HUMAN

 

Spieltermine im DOCK 11:

Vorstellungen: 03. und 04. März 2018, jeweils um 19.00 Uhr

DOCK11, Kastanienallee 79, 10435 Berlin

Ticketreservierungen: ticket@dock11-berlin.de, 030-35120312 

Abandon Human ist ein strukturiertes Performancespiel zwischen einer Lichtdesignerin und zwei Performerinnen. Entscheidend zu wissen ist, dass eine der Performerinnen Mitte sechzig ist, die andere Mitte vierzig. Seit zwanzig Jahren arbeiten sie zusammen und treten gemeinsam auf. Sie sind weiblich. Sie sind 'ungehorsame Frauen' (sie benehmen sich unangebracht, besonders mit Blick auf ihr Alter und ihre Figur). Ein Frauending: sie sind Mütter, sie haben Töchter. Katie und Sharon verbindet eine Freundschaft, aus der in zwanzig Jahren familiäre Zuneigung und Gefühle zueinander hervorgegangen sind. 

Das Stück erforscht all dies, all die Gefühle, auf der ganzen Bühne. Ein Kind zu bekommen, ist das lebendigste, eindringlichste und unerträglichste Gefühl zugleich – ein unwiederbringlicher Verlust. Unmöglich das Kind in den Körper zurückzuzwängen. Wenn es sich erst vom Mutterleib durch die Vagina oder mittels Skapel losgelöst hat, setzt das Verlustgefühl ein – ein langsamer, lebenslang andauernder und Tod antizipierender Verlust.

"Kinder verlassen dich, wieder und wieder. Und darin liegt deine Aufgabe als Mutter – das Verlassen zu unterstützen. Die Liebe ist so groß, dass du mit ihrer Scheiße, ihrer Pisse, ihrer Selbstsüchtigkeit und ihrem Hass fertig wirst. Sie lachen dann über sich selbst, wie Hexen, kleine Monster."  

Das Stück ist phyisisch: die Performerinnen bewegen sich, schreien, singen und erzählen Stories aus gelebtem Leben als fiktionalisierte Überbleibsel. Der Titel ist inspiriert von dem Begriff 'Abandoned Ship', der Idee , ein Schiff den Wellen zu überlassen, der zugleich die Realität gegenübersteht, dass man nicht vor sich selbst weglaufen kann. 'Being Human', 'Mensch sein' ist, worauf wir festgelegt sind.

Abandon Human ist wie ein Punkkonzert, ein Gig. Strukturiert wird das Stück durch die zuvor aufgezeichnete Sound-Collage, einem Chaos aus Liedern – Liedern, geschrieben von Frauen. Von Frauen für Frauen, von Frauen für Männer. Der Soundtrack animiert die Aktion auf der Bühne und beschwört all die Sängerinnen, die die Performerinnen schamlos lieben und von denen sie sich wünschten, sie wären mit ihnen gemeinsam auf der Bühne. Es gäbe noch weitere, doch gibt es weder die Zeit noch einen Raum –  egal wie groß –, der all diese wunderbaren Frauen versammeln könnte, die in ihren Liedern zu den  beiden Performerinnen, Einfluss genommen haben auf ihre Arbeit – und ihr Leben. In Abondan Human versuchen die Performerinnen, den schäbigen Konzepten, die sie definieren, zu entkommen und sie abzuschütteln, sie zu verurteilen und neu zu positionieren. Als Publikum könnt ihr ihnen zuschauen, wie jemand, der Tiere im Zoo beobachtet. Betrachtet sie wie Relikte und Artefakte in einem Museum. Sie performen für Euch, mit Euch, von Euch beeinflusst. Das rohe und lose Bewegungs-, Text- und Soundmaterial wird in jeder Performance neu zusammengesetzt, ohne jemals sicher zu wissen, was daraus entsteht.

Konzept und Performance: Katie Duck und Sharon Smith
Licht: Emese Csornai
Soundtrack: Katie Duck
Soundquellen: (music) Dolly Partons, Kate Bush, The Crystals, Carla Bozullch, Kathy Zieger and Sia (live)
Fotos: Izebela Pacewicz
Videoschnitt: Katie Duck
 

http://katieduck.com/abandon-human-march-3-and-4-dock-11/

https://vimeo.com/223942624

http://abandonhuman.com/

 

 

Abandon Human is a structured play between a lighting designer and two performers. What is important about the two performers is that one is mid-60’s and one is mid-40’s. They have worked and played together for twenty years. They are female. They are ‘unruly women’ (behaving inappropriately especially for their age and stature). They are mothers. Katie and Sharon have daughters. It’s a woman thing. They have shared a friendship that has grown into family feelings over twenty years. This work seemed to explode all that, all those… feelings… all over the stage. Having a child is a most vivid, unbearable emotion… Irretrievable loss. You cannot put them back in, once they have torn themselves from your belly via vagina or scalpel, they set in motion a certain grief… a slow, life-long, death-looming loss. They leave you and leave you and leave you. And that is your job. To help them do j–ust that. The love is so strong that you can deal with their shit, their piss, their selfishness and their hatred… of you. They laugh at themselves, like witches, like monsters. The performance is physical, the performers move, shout, sing and tell stories built from lives lived, fictionalized by survival. The title was a combination of ‘abandon ship’ and some sort of ‘you can’t run away from yourself’ reality check. Somehow, ‘being human’ is what we are stuck with. Abandon human is like a punk band. It feels like a gig. It is structured by a pre-recorded sound score of chaos and songs, songs written by women, songs written by women, for men. The soundtrack contains the action, haunted by female song writers who we love shamelessly and who we want to be in the room with us. There are others, but of course there is not enough space or time in one room (however grand) to include all the awesome women who wrote songs that speak through us and to us, in the work… in the life. The performers in Abandon Human try to ‘get off, shake off, escape’ the shabby constructs that define them, position and police them. Observe them, like one might watch animals in the zoo, artifacts/relics in a museum. They are performing for you, at you, with you, affected by you. Our raw materials are played loose in the performance setting without a lid on how it will evolve performance to performance.


Created and Performed: Katie Duck and Sharon Smith
Lights: Emese Csornai
Sound track design: Katie Duck
Sound sources: (music) Dolly Partons, Kate Bush, The Crystals, Carla Bozullch, Kathy Zieger and Sia (live)
Photos: Izebela Pacewicz
Video Edit: Katie Duck
 

http://katieduck.com/abandon-human-march-3-and-4-dock-11/

https://vimeo.com/223942624

http://abandonhuman.com/

 

 
Katie and Sharon have known and worked with each other off and on since the mid 90's. They share a fondness for keeping their pieces in real time with an edge towards an anti hierarchical artists role with public’s. They look allot a like. Yet they are not related.

Sharon Smith:
My name is Sharon Smith. I am a performance maker and a performer and sometimes I teach and write. I live in Berlin. I am part of the arts collective Gob Squad and have been collaborating with them since 2007. I am a feminist. I often have a sense of being unrepresented in the-real-world-out-there. Language often doesn’t serve me well, words fall short of what I think I mean. Words serve to mask what it is I am trying to say. And because/in spite of this, I write.

Katie Duck:
I am a performer maker and teacher since the early 1970’s. I live in and love Amsterdam. I have worked with musicians, dancers, performance artist's and actors internationally for 40 years. I am a female traveling through time warps past to present day as witness and participant. Distressing events occur daily with sport metaphors defining winners and losers tucking our feelings in a pocket of our consciousness until eventually panic attach grips the spirit and anything social seems beyond reason. The human condition to feel what we see and hear is numbed, boxed away in the normal. Emotions are messy. Creativity is messy. My life my work is messy.

Emese Csornai:
I am a light designer with a visual art background mainly specialized in installation, performance and light design. My installation practice lead me to lighting design, my lighting practice to directing and they keep on developing each other. I live in Berlin since 2015, I give workshops, light pieces, roll cables, climb ladders, direct dance shows, improvise with light. I find it liberating to shed new light on politically imposed topics, and gain depth of insight, and find distance from flat terminologies. I am busy re-contextualizing the subjects of my interest. Hierarchy bores me, easy fixes, common standards do too. All theories and pioneering separable from the direct influence of money and mental slavery interest me.
 

 


 



 

 

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